tobago update.

det var minst sagt deprimerande att kliva ut från Arlanda och mötas av ett grått och regnigt Sverige. lite snö hade vi väl iallafall kunnat välkomnas med?
nåväl, sista dagarna i värmen var fina. dom vi lärde känna där borta drog med oss på en roadtrip runt hela ön, vilket tog en hel dag med alla stopp. vi besökte bland annat argyle waterfall. klättrade upp till den högsta etappen vilket var en riktig utmaning i långklänning. typ 80 grader brant backe hela vägen. dog flera gånger på vägen. när man höll på att svimma av utmattning och skulle sätta sig ner var man tvungen att klamra sig fast vid ett träd för att inte ramla ner. så brant var det. men väl uppe möttes vi av en fantastisk utsikt. fyllde våra vattenflaskor med rent vatten från vattenfallet och det har nog aldrig smakat bättre.

åkte också förbi det omtalade gemmas treehouse, en restaurang byggt på ett träd, men jag tyckte inte det var mycket att se, så vi åkte vidare. när vi väl hade kommit till englishman bay som vi ville se hade det redan blivit mörkt. så vi såg inte mycket. men vi spelade lite svensk julmusik för vårt resesällskap och jag och Elli dansade på stranden.

vi var på Sunday school, något som inte alls var som det låter. kvällen inleddes med massa steelband som spelade på flera restauranger i rad på samma gata och avslutades med en stor fest, mitt ute i ingenstans typ. trots att det är skitkul att festa kan det bli lite påfrestande där. vi var dom enda unga turisterna vi såg, och dessutom tjejer, så vi var ju populära.. minst sagt. att inte ens kunna gå och köpa en dricka i baren utan att någon stod och juckade mot mig är väl inte så uppskattat kanske. kanske vart jag lite extra irriterad över det eftersom jag var nykter. drack inte en droppe under hela resan. Yes, ni läste rätt. jag och mitt kontrollbehov. men det vart en hel del partykvällar, och billiga sådana. alla skulle ju bjuda på allt. inte helt ovanligt att vi kom hem och stupade i säng sju på morgonen.. och på internet innan vi åkte läste jag att tobago inte hade något nattliv. jo tjena! inte för turister kanske..

vi var i huvudstaden scarborough två gånger och handlade lite på marknad också. dock är det inte billigt där, priserna är typ som i Sverige. en vanlig tshirt kostar 150 spänn och en klänning närmare 300. tur att det inte var så jättemycket jag vart kär i. det enda jag vart riktigt kär i var den svartvita klänningen ni ser på en bild nedan. den blev kvar där borta. vet inte om en av städtjejerna tog den, för den fanns inte kvar på hotellrummet när vi checkade ut. ledsen blev jag iallafall!

sista dagen hälsade vi på några ungar, som plockade mango åt oss direkt från ett träd. alltså, finns det godare mango? dom skulle även lura i mig någon grön apelsin, som jag försökte öppna med tänderna då skalet var så hårt. låt säga så här.. jag hade ingen känsel i varken tunga eller läppar på flera timmar efter det. fy fan haha.

dom kör jättekonstigt där. kan stanna mitt på motorvägen för att släppa på eller av folk. trots att det är en enkelfilig väg.
det är vanligare att man röker på dagligen än att man inte gör det. och dom röker bara grönt i princip.

men för att summera resan;
som den sociala person jag är så älskade jag att vara där. vi hängde enbart med lokalbefolkningen och hann bara med att sola och bada på stranden en dag. det var superkul och intressant att få lära så mycket om deras kultur, och lite av deras språk. (nog för att dom pratar engelska, men man förstår ju inte ett ord av vad dom säger när dom drar igång med sina dialekter.)
den tropiska värmen var ljuvlig och jag fick besöka några av dom finaste platser jag någonsin sett.
jag är lite ledsen över att vi inte hann med regnskogen, och allt annat ön har att erbjuda.
jag kommer definitivt börja spara pengar för att åka dit snart igen, både för regnskogen och för att få träffa dom fina vännerna vi fick där.

Tack snälla Mammaboosten för att vi fick möjlighet att åka!

hemma!

jaha, kanske på tiden att jag slänger upp ett nytt inlägg?
blev ju inte så många där borta, då internet strulade och vi var rätt upptagna. men bättre sent än aldrig.

kom hem i onsdags kväll. var underbart att få träffa Amy igen, och så robin så klart. på torsdagen var jag i skolan en snabbis, men det var helt ovärt så det vart bara en lektion. den morgonen var hemsk. Amy var ledsen hela morgonen och alla blev bara kaos och bråk. inte riktigt så jag tänkt första dagen skulle vara. när jag skulle lämna henne på dagis klamrade hon sig fast vid min hals och sa mamma, stanna hemma! och det vart väldigt jobbigt. men tillslut var jag ju tvungen att gå och när jag ringde en halvtimme senare hade hon lugnat ner sig.
hämtade henne dock tidigt och så myste vi på stan med en fika, bara hon och jag.
igår stannade hon hemma med mig. vi var bara inne, kramades och myste hela dagen och pysslade med pärlor, tills pappan kom hem. då åkte vi till västerås för att handla julklappar. hade ju bestämt att vi inte skulle köpa så många i år, och jag och Robin skulle inte köpa några alls till varandra. det vart ovanligt många och Robin var en av dom som fick flest. och dyrast. hur lyckas jag varje år? kvällen och halva natten spenderades med att slå in julklappar. det vart typ 40 stycken så det tog ju sin tid.
fick sovmorgon i morse vilket var ljuvligt. sen åt jag och Amy lunch på stan med Johanna innan vi gick i affärer och handlade färdigt alla klappar.
spenderade ytterligare en timma med att slå in dom nu på eftermiddagen.
kvällen har spenderats med att titta ikapp alla paradise hotell avsnitt och med tacos. Amy kom i säng först vid elva, men det gör inte så mycket, sovrutinerna kommer ju ändå inte fungera så bra när vi firar jul.

i morgon ska robin jobba en stund. och på måndag drar vi till Norrtälje för att fira jul med mina föräldrar. mys!
bilder från senaste dagarna kommer här. alla bilder ni inte fått från tobago kommer i ett annat inlägg.

tobago

inlägget försvann, försöker med att göra så här. men då varje bild tar sjutton timmar att få upp så får jag ta dom sen.